Саопштење за јавност НВО „Брезница“: Наставља се агонија грађана Пљеваља
- И 22. ОКТОБРА ПЉЕВЉАЦИ БИЛИ У ВЕЛИКОЈ ОПАСНОСТИ
Објасните грађанима Пљеваља који се у континуитету свакодневно трују, да ли постоји Општински тим за ванредне ситуације, ко су његови чланови, шта су обавезе које су у дјелокругу његовог рада? Зашто се не спроводе мјере из Краткорочног акционог плана за Општину Пљевља у случају прекорачења или ризика од прекорачења прага упозоравања за сумпор(IV)оксид SО2, који се десио прије неколика дана и пријетио да ескалира у потпуно и тренутно тровање грађана?
Да ли ће и ко коначно одговарати за овакво неодговорно понашање и довођење у опасност здравља ставовништва Пљеваља са могућим и извјесним смртним исходом, као и зравственим последицама које су евентуално већ наступиле код неких грађана због вишесатне изложености отровним и веома опасном гасу или гасовима ?
Ко је добио конкретна задужења да превентивно дјелује у вријеме недавног прекорачења прага упозоравања за сумпор(IV)оксид SО2, а није реаговао, кад знамо да нико није размјењивао информације о прекорачењу, нити је било икакве комуникације а камоли сарадње са Управом полиције, Директоратом за ванредне ситуације и челницима великих индустријских загађивача, Архус Ценром или другим субјектима ? (Мрежа институција задужених за поступања у случају постојања ризика од прекорачења: Агенција за заштиту природе и животне средине, Општина Пљевља, МУП, УИП-Еколошка инспекција, МОРТ, ЗХМС, ИЈЗ, Архус центар Пљевља, Министарство економије, ТЕ Пљевља, Рудник угља Пљевља, ЦЕТИ).
Подсјећамо јавност и грађане де је у августу 2017. године, на основу члана 23. Закона о заштити ваздуха Агенција за заштиту природе и животне средине донијела Краткорочни акциони план за општину Пљевља у случају прекорачења или ризика од прекорачења прага упозоравања за сумпор(IV)оксид SO2.
Поред Закона о заштити ваздуха, ова материја уређена је и Уредбом о утврђивању врста загађујућих материја, граничних вриједности и других стандарда квалитета ваздуха. Уредбом се утврђује праг упозоравања за сумпор(IV)оксид SО2 и азот(IV)оксид NО2 са аспекта заштите здравља људи, као и праг упозоравања и праг обавјештавања за озон, са аспекта заштите становништва, односно осјетљивих група при краткотрајном излагању повећаним концентрацијама озона, прописују се обавезе Агенције за заштиту природе и животне средине у случајевима прекорачења прага упозоравања и прага обавјештавања у погледу обавјештавања јавности и дефинишу посебне мјере упозоравања становништва у случају прекорачења прагова упозоравања или прага обавјештавања.
У самом акционом плану је прецизирано да је у надлежности Општинског тима за управљање у ванредним ситуацијама, које су и у случају великог загађења ваздуха, да издаје апел грађанима у складу са Прилогом 9. Уредбе о утврђивању врста загађујућих материја, граничних вриједности и других стандарда квалитета ваздуха, и упозори их да је дошло до прекорачења или да постоји ризик од прекорачења прага упозорења за сумпор(IV)оксид SО2. Поменутим, обавезујућим, документом је поредвиђено да Општински тим за управљање у ванредним ситуацијама у координацији са ПЈ Управе полиције уводи забрану кретања за теретна моторна возила укупне масе преко 3,5 т у одређеном времену на одређеним саобраћајницама, као и да предузимају друге акционим планом предвиђене мјере. Међутим, по свему судећи, изгледа да Општински тим за управљање у ванредним ситуацијама не постоји, јер да постоји било би логично да након овог еколошког инцидента реагује, а није реаговао.
Незванично се прича да је у мандату претходног предсједника општине Пљевља упућен допис надлежним државним органима за мишљење да се на основу постојећег акционог плана изради конкретан план дјеловања општинских служби везан за екстремне ситуације и то не само за загађење ваздуха, али да одговор никада нису добили(?).
Конкретан план никада није ни урађен, као што није ни формиран Општински тим за управљање у ванредним ситуацијама, тако да се и не зна шта ко треба да ради у конкретним случајевима као што је био овај од прије неколико дана.
Према доступним информацијама грађанима Тим заштите и спашавања општине Пљевља нама никакве обевезе и задужења да испуњавају обавезе из Краткорочног акционог плана и да то не спада у њихову надлежност, а да не знају ко је на челу општинског Тима за ванредне ситуације, нити знају да ли он уопште и постоји.
У Пљевљима су 21. и 22. oктобра регистрована 3 изузетно висока сатна прекорачења граничне вриједности за сумпор(IV)оксид SО2. Резултати мјерења сумпор диоксида су упоређени са прописаним граничним вриједностима за једночасовну средњу вриједност (350 μг/м3) и сатна прекорачења су забиљежена у току дана у 14 и 15 часова. Интересантно је да после задњег прекорачења сатних концентрација SО2 које су забиљежене 22. октобра у 14 часова, мјерна станица у Пљевљима више није имала приказ информација on line за SО2, што тумачимо као обмањивање грађана и скривање података, јер ово није први нити изолован случај, већ пракса да се on line мјерење прекида у трнуцима кад оно показује прекорачење граничних вриједности.
Табела са мјерне станице у насељу Гаговића имање у Пљевљима: SО2 – 531,5μг/м3, а МDK – 350 μг/м3
Да подсјетимо јавност и одговорне у институцијама власти, шта су и чије су обавезе из Краткорочног акционог плана за општину Пљевља у случају прекорачења или ризика од прекорачења прага упозоравања за сумпор(IV)оксид SО2:
Други корак – Упозорење (прекорачен праг), обавјештавање јавности; Мрежа институција/контакт особе за спровођење акционог плана добијају информацију о измјереним концентрацијама које су изнад прага упозорења. Агенција за заштиту природе и животне средине обавјештава јавност, постављањем саопштења за јавност на сајт Агенције и шаље обавјештење свим електронским и штампаним медијима. Институт за јавно здравље интензивира активности – издавање препорука за заштиту здравља током високог присуства загађујућих материја у ваздуху. Завод за хидрометеорологију и сеизмологију врши анализу метеоролошке ситуације и доставља извјештаје мрежи институција. Центар за екотоксиколошка испитивања врши додатне провјере статуса рада инструмената. Локална самоуправа односно Општински тим за управљање у ванредним ситуацијама је у стању приправности и издаје саопштење за грађане путем локалних медија. Велики загађивачи су у стању приправности.
Трећи корак – трајање прекорачења 3 х – први сет мјера, велики загађивачи поступају у складу са Предузетним плановима за акцидентне ситуације – заштиту и спашавање и Општинским планом заштите и спашавања.
Агенција за заштиту природе и животне средине, Завод за хидрометеорологију и сеизмологију, Еколошка инспекција, представници локалне самоуправе, ЦЕТИ су у сталној комуникацији у циљу анализе доступних података и идентификације узрока загађења.
Институт за јавно здравље интензивира активности – издавање препорука за заштиту здравља током високог присуства загађујућих материја у ваздуху на основу анализе процјене ризика за здравље грађана у складу са измјереним концентрацијама загађујућих материја у ваздуху.
Локална самоуправа односно Општински тим за управљање у ванредним ситуацијама издаје апел грађанима у складу са Прилогом 9. Уредбе о утврђивању врста загађујућих материја, граничних вриједности и других стандарда квалитета ваздуха.
Обавјештава се електронским дописом (e mail) ОКЦ 112 – Директорат за ванредне ситауције и МУП Црне Горе о томе да је наступило прекорачење од 3х и да је на снази трећи корак Краткорочног акционог плана за Општину Пљевља у случају прекорачења или ризика од прекорачења прага упозоравања за сумпор(IV)оксид SО2.
Општински тим за управљање у ванредним ситуацијама у координацији са ПЈ Управе Полиције уводи забрану кретања за теретна моторна возила укупне масе преко 3,5 т у одређеном времену на одређеним саобраћајницама. Рудник угља зауставља сву механизацију која је на дизел погон, као и рад на комплетнној откривци „Јагњило“.
Ништа од ових мјера и активности није спроведено нити је било ко учинио било шта да се грађани Пљеваља упозоре на опасност којој су били изложени иако им је то била законска, морална и свака друга обавеза.
И на крају постављамо јасно и једноставно питање и на њега тражимо одговор:
- Зашто институције које су задужене за спровођење мјера из поменутог плана нису реаговале не недавне вишесатне повећане концентрације опасног гаса и прекорачење прага упозоравања за сумпор(IV)оксид SО2, нити су чак комуницирале између себе, иако су биле у обавези?
Да ли можемо у блиској будућности очекивати да ће грађани у вријеме вишесатне повећане концентрације опасних и отровних гасова, првенствено сумпор(IV)оксида SО2 и азот(IV)оксид NO2 почети падати по улици, па ће можда тек онда неко реаговати и (не)одговорне позвати на одговорност?
У Пљевљима, 27.10.2020.године
Милорад Митровић