ПЉЕВАЉСКИ   БОЖИЋИ

1
870

Култура сјећања

ПЉЕВАЉСКИ   БОЖИЋИ

Пише: Војислав Војкан Т. Бојовић

Рађање  богомладенца  Исуса  Христа  је  догађај  којим је  обавијена  земаљска  кугла  и  живот  на њој.  Код  православних  хришћана, или  по  јулијанском  календару,  слави  се  увијек  7. јануара.

Нема  сређене или  неким  сличним  записима  дате  и објављене  хронике  слављења  овог  најрадоснијег  и  најзначајнијег  дана  у  пљеваљском  крају, сем  у  општој  историји   догађаја.  Зато  ће  и  ово  моје  скромно  писање,  на  ову  тему обухватити укратко  само последњих  100  година, од  вјероватно десет  вјекова. И  моја  документација  није  ми  више  тако  доступна  па  не  замјерите што ова  тема  остаје  у  задатку  неких  бољих  истраживача  и  хроничара, који  ће  имати  и  боље  услове  и боље  могућности  за  овакаво  писање. Све ово  може  бити само  мали  прилог  томе.

Бадње   вече  у  Пљевљима 1935. године, предсједник пљеваљске  општине дипл. правник Богдан Р.  Ненадић (1905 – 1945) и командант 48. пешадијског гвозденог  пука пуковник  Велибор  Павловић  са грађанством, прилком  налагања бадњака  крај  цркве  Св.  Петке  на  Раскрсници. Десно, Бадње  вече, на  истом  мјесту  2019. године.

Радост  Божића у  манастиру  Св.  Тројица код  Пљеваља 1941. године, неки  мјесец прије  избијања Другог  свјетског  рата;  Дио  кола  које  се  играло  око бадњака с лијева: Рајо  Бајчетић, НН, Мила Н. Рабреновић, Мишо М. Божовић, Рајова  супруга и  НН.

Саставни  дио божићног  славља  је  био  ВЕРТЕП: овај  сценски  игроказ  изводили су  дјечаци. ВЕРТЕП је  словенска  ријеч  и  значи  пећина.  Овдје  се  ради  о  витлејемској  пећини у  којој је  Христос  рођен…  Дјеца  у  тај спомен  носе „вертеп“ и  иду  од  куће  до  куће, представљајући сцене Христовог  рођења и тако  уз  пјесму  и  рецитације  честитају  домаћинима  празник. Домаћини  их  даривају. На  фотографији из 1922.  су  пљеваљски  вертепаши  са  учитељем Ристом  Марјановићем  (1892 – 1958).

Послије 1945. године и  страхота рата  и однос  нових  власти  према  цркви  и  вјерницима  био  је  такав да  је  број  вјерника  који  су  долазили  у  храмове био  готово  занемарљив,  па  је  тако 5. јануара 1964. пред  Божић митрополит  дабро-босански  Макарије донио  Одлуку о укидању Архијерејског намјесништва пљеваљског које  је  имало  6 парохија. Парохија Стречањска припојила  се   Арх. намјесништву  Чајниче, парохија Поблаћка Вишеграду. Остале  парохије припајају се  намјесништву пријепољском.

Мићун А. Шиљак, „ПЉЕВАЉСКИ  СОБЕТ“ Графо 2005.  Једно  Бадње  вече у  Пљевљима  1945, у  затворској магази нових  власти и уз  помоћ палидрваца из шибице, наложио  бадњаке. Какав перформас великог  човека  и  проте Милана!

Какве  су  све  методе  примјењиване да  би  се  вјерници  одвојили  од  цркве није тема  овог  писања, а резултат  је видљив  из  Одлуке  митрополита Дабро-босанског Макарија,  бр.12/64  од 5. јануара 1964. о  укидању Арх. намјесништва  пљеваљског, које је тад имало 6 а до 1945. 12 парохија.

Ложење  бадњака  није  се више  обављало на  Раскрсници.  Обављано  је  у  порти  храма  Св.  Петке. Тражио  се  трећи за  налагање  бадњака у  остарелом  Брану  Јовашевићу. Изградњом  анекса  Гимназије  1967. Године,  углавном  на црквеној  порти, надлежни  су  свели простор  око  цркве,  иначе мјесто и  за  разна друга  чинодејствовања, на омање кућно  двориште. Само „вјештом“ архитекти  успјело  је  да  на  том  простору смјести и  црквену кућицу.

Почетком деведесетих  година видан је повратак  православних  вјери прађедовској. Порта није  више  била  довољна  ни  за  мању  литију и  свећење  водице, а  тек  налагање  бадњака…

Године  2001. општинске  власти  дозвољавају  да  се  ложење  бадњака  врати на  мјесто  на  коме  се  то  радило и прије  двјеста  година, на  пљеваљску  Раскрсницу.

О слављењу  Божића у Пљевљима  али и  других  празника у 18, 19.  и почетком 20. вијека   давани  су  извештаји  у „Цариградском  гласнику“  и “ Босанској вили“.

Честитање  највећег православног и  хришћанског  празника, поред  личног  мирбожења, здравица, обављано  је  путем  писаних  поштанских  пошиљки, честитки, па и путем  новинских оглашавања, као  што  је  овај  из 1936.  који  је  упутио  угледни судија  Периша  Џаковић.

Божичне  честитке прије неких  стотинак  година. ПЉЕВАЉА  via САРАЈЕВО!

Данас ове  2021. ту  улогу  су  преузеле  електронске  мреже, ФБ и  мобилна телефонија. Све  у  своје  вријеме.

О Божићу  2021, Београд

Пројекат подржан од стране Министарства спољних послова Републике Србије – Управе за сарадњу с дијаспором и Србима у региону

1 КОМЕНТАР

ОДГОВОРИ

Унеси коментар!
Please enter your name here